Svetový deň bicykla: zľavy až 48 %. Platí už len:

  29. 3. 2023

Ako a prečo prejsť na bezdušový systém. Výhody, nevýhody, návod

Bezdušový systém sa v poslednej dobe teší veľkej obľube najmä medzi bikermi a cez gravel sa postupne dostáva aj do segmentu cestnej cyklistiky. Nie je sa čomu čudovať. Bezdušový systém funguje naozaj spoľahlivo a bežné defekty do cca 6 mm, ktoré by ste už museli riešiť lepením alebo výmenou duše, zacelí tmel v plášti.

 

Plusy a mínusy bezdušového systému

Výhody ocenia hlavne tí (ne)šťastlivci, ktorým sa darí pravidelne dostať defekt, ale praktické sú bezdušáky aj preto, že dovoľujú jazdiť nižšie tlaky a sú celkovo ľahšie ako koleso s bežnou dušou.

+ Eliminácia bežných defektov, ktoré tmel za jazdy spoľahlivo zalepí
+ Lepšia trakcia a priľnavosť v teréne, pretože plášť bez duše je podstatne poddajnejší
+ Nižšia celková hmotnosť, vďaka absencii duše
+ Možnosť jazdiť nižšie tlaky, a teda väčšie pohodlie
+ Nehrozí precvaknutie duše o ráfik pri nižších tlakoch

– Zložitejšia inštalácia
– Náročnejšia oprava väčších defektov, ktoré tmel nedokáže zalepiť

 

Ako prejsť na bezdušový systém alebo čo budete potrebovať?

Prechod z duše na bezdušu má svoje špecifiká. V prvom rade sa uistite, že váš ráfik je tzv. tubeless ready (hľadajte označenie TLR, TR, TLE). Pätka takých ráfikov je špeciálne prispôsobená pre bezdušovú prevádzku. Aj plášte musia byť tubeless ready. Takýto plášť má väčšinou kevlarovú pätku a štruktúru upravenú tak, aby z neho neunikal vzduch.

Ak máte TR ráfik aj TR plášť, stačí na prechod pár nevyhnutných doplnkov:

— Tubeless páska
Pokiaľ ráfik nemá z výroby tubeless pásku, ktorá dodatočne utesní niple, bude treba ju dokúpiť. Páska by mala byť cca 2 mm širšia ako vnútorná šírka vášho ráfika.
— Ventilky
Bezdušové ventilky vyberajte podľa vnútorného profilu ráfika, aby dobre tesnili a držali tlak.
— Tmel
Tmel, medzi cyklistami známy pod označením "mlieko", môže byť zo štartu hustejší. Uľahčí vám to prvé nasadenie samotného plášťa na ráfik. Začiatočníkom odporúčame zaobstarať tmel vo fľaštičke s aplikátorom priamo do ventilu.
— Praktická bezdušová sada
Existujú aj bezdušové sady, v ktorých nájdete všetko potrebné pre konverziu z duše na bezdušu.

 

Bezdušové páskyBezdušové ventilkyTmelyBezdušové sady

 

Náš konverzný kit:

1. Zapletené kolesá FULCRUM
2. Tmel CONTINENTAL RevoSealant
3. Cestný plášť CONTINETAL GrandPrix 5000 AllSeason TR
4. Dielenská pumpa SKS Air-X-Plorer Digi 10.0
5. Bezdušová páska CONTINENTAL
6. Bezdušový ventil NO TUBES
7. Montpáky CONTINENTAL MTB

 

Bezdušový systém

 

Konvertujte na tubeless v 6 krokoch

Pokiaľ máte v garáži kvalitnú dielenskú pumpu alebo kompresor, zvládnete prechod na bezduše aj doma. Stačí postupovať podľa týchto 6 krokov:

— Ak nemáte v ráfiku tubeless pásku, očistite a odmastite ráfik a pásku nalepte. Lepí sa po celom obvode, cez dieru na ventil ideálne v dvoch vrstvách. Páska musí byť napnutá a priliehať k ráfiku. Dajte si záležať. Len precízne nalepené páska bude spoľahlivo tesniť. V mieste pre ventil nakoniec vyrežte dierku nožíkom.

— Následne nainštalujte ventil. Aby dokonale tesnil a poriadne ho dotiahnite.

 

Bezdušové kolo

 

— V ďalšom kroku je potrebné nasadiť plášť na ráfik (pozri vľavo dole). Pokiaľ máte tmel s aplikátorom, môžete plášť nasadiť celý. Pokiaľ fľaša s tmelom aplikátor nemá, nechajte si kúsok plášťa nenasadený, aby ste mali miesto na naliatie "mlieka" (viď vpravo dole).

 

Bezdušové koloBezdušové kolo

 

—Prichádza na rad naliatie „mlieka“. Ako sme naznačili v predchádzajúcom kroku, môžete to urobiť dvoma spôsobmi. Buď liať tmel priamo do plášťa cez kus nenasadeného plášťa, alebo nahodiť plášť úplne a "mlieko" vlievať cez ventil. Pomôcť si môžete striekačkou s hadičkou, ale tmely od SKS Germany alebo Continental majú na fľaštičke praktický aplikátor, takže tmel sa dá vlievať priamo z fľaše. Ako ukazujú fotky nižšie, my sme liali tmel cez ventil. Jeho vnútornú časť sme vyskrutkovali nástrojom priloženým k ventilom, aplikovali tmel a znovu zoskrutkovali ventil dokopy.

 

Bezdušový ventilekBezdušový ventilekLití tmeleBezdušový ventilek

 

Náš tip: Každý tmel má iné odporúčané množstvo tmelu podľa konkrétneho rozmeru plášťa. Odporúčané hodnoty nájdete na fľaštičke. Pokiaľ ale bezdušáky nasadzujete prvýkrát, použite tmelu o niečo viac ako odporúča výrobca.

 

— Na rade je pumpovanie. Plášť nahustite kompresorom alebo kvalitnou dielenskou pumpou, ktorá vie dodať naraz dosť vzduchu, aby zaskočila pätka. Pokiaľ nechce zaskočiť, natrite ju mydlom. Väčšinou to pomôže.

— Keď máme nahustené, roztočte koleso a zatraste s ním, aby sa tmel dostal všade. Potom nechajte koleso ležať pár minút na jednej aj na druhej strane. Tmel sa týmto spôsobom usadí aj pri pätke a v bočnici plášťa.

 

Bezdušový systémBezdušový systém

 

Jazdenie s bezdušovým systémom

Je možné, že prvých pár dní nebudú kolesá tesniť tak, ako ste boli zvyknutí pri klasickej duši. Nenechajte sa odradiť. Keď sa "mlieko" dostane v plášti úplne všade, bude plášť krásne držať tlak.

Samotná prevádzka je bezproblémová a v podstate bezúdržbová. Tmel vie zalepiť defekty do cca 6 mm a keď ho budete približne čo pol roka dolievať, bude systém fungovať. Pre prípad väčších defektov majte v zálohe opravné knoty, prípadne náhradnú dušu. Napríklad ultraľahkú a ultraskladnú od Tubolito. A ak jazdíte ozajstné paľby v teréne, zvážte použitie vložiek do ráfika Pepi's Tire Noodle. Tá zabráni precvaknutiu plášťa o ráfik.

 

TubolitoMAXALAMIBezdušePEPI'S