Zaostrené na bicykel Pavla Bittnera, českého Kráľa cyklistiky 2024 a profíka z tímu Picnic PostNL
Je úradujúcim Kráľom cyklistiky v Česku, vlani si pripísal etapové víťazstvo na Vuelte a s tímom Picnic PostNL nedávno presedlal na najnovší pretekársky stroj od Lapierre. Využili sme okno v jeho nabitom pretekárskom kalendári a navštívili Pavla Bittnera v rodných Hlušoviciach, aby nám svoj bicykel ukázal pekne zblízka.
Picnic PostNL a Lapierre
Po rozchode Lapierre s Groupamou FDJ v decembri 2023 to na chvíľu vyzeralo, že sa Lapierre z najslávnejších cestných pretekov stiahne. Rany po 22-ročnom partnerstve sa však rýchlo zahojili a spolupráca oznámená v decembri minulého roka s tímom Picnic PostNL vrátila Lapierre späť do hry. Chalanom z holandského tímu sa tak do rúk dostal úplne nový bicykel – model Xelius DRS.
— Zdroj foto: instagram.com/teampicnicpostnl
„Určite to riešim, veď na tom bicykli strávim tisíc hodín ročne,“ opisuje svoje pocity zo zmeny sponzora Pavel. „Ale zvykať som si nemusel dlho. Máme šikovných bikefitterov, takže bikefit z predchádzajúceho bicykla na Lapierre prebehol veľmi hladko,“ dodáva.
Prvé dojmy z Lapierru
Xelius DRS kombinuje to najlepšie z dvoch predchádzajúcich modelov – Xelius SL a Aircode DRS. Výsledkom je agresívnejšia geometria, lepšia aerodynamika a vyššia tuhosť. „Ten bicykel je určite veľmi komfortný,“ hodnotí nového Xeliusa Pavel a s úsmevom pridáva svoj postreh z tohtoročného Paris-Roubaix: „Mal som menej pľuzgierov než minulý rok, tak možno je ten bicykel na tých mačacích hlavách príjemnejší než ten predchádzajúci.“
— Zdroj foto: instagram.com/teampicnicpostnl
„A čo sa týka špurtu, tak je veľmi tuhý, je rýchly, takže určite pozitívne,“ uzatvára výhody nového Xeliusu DRS Pavel. Inžinieri v Lapierre vytvorili nový rám, ktorý nielen šetrí energiu, ale zároveň zlepšuje aerodynamiku až o 15 % v porovnaní so staršími modelmi. Hodnoty namerané vo veternom tuneli ukázali, že aerodynamická výhoda nového Xeliusu DRS spočíva v úspore takmer 14 wattov pri jazde rýchlosťou 50 km/h. Pri rýchlosti 35 km/h je úspora 5 wattov, čo znamená, že jazdec môže ušetriť až 10 sekúnd na každých 10 kilometroch.
Tréningový vs. pretekársky Xelius DRS Pavla Bittnera
Pavel mal doma len svoj tréningový stroj, takže sme sa zamerali práve naň. „Na týchto tréningových bicykloch máme taký trochu 'custom paint-job', lebo pretekárske bicykle sú fialové s tímovými sponzormi a tréningové sú čierne a je na nich napatlaná taká biela farba, takže každý bicykel je trochu jedinečný,“ začína Pavel výpočet rozdielov medzi svojím tréningovým a pretekárskym Xeliusom.
„Vozím veľkosť 56, takže ‘L’. Sme sponzorovaní Shimanom, takže na pretekoch máme Shimano páky ‘Durové’ (Dura-Ace, pozn. red.),“ pokračuje Pavel. „Bežne máme aj pretekárske kľuky Dura-Ace s wattmetrom, ale na tréning mám teraz len Ultegru.“ Dĺžka kľúk je 172,5 mm. Kolesá používa karbónové s výškou ráfika 50 mm, obuté do bezdušových plášťov určených na tréning.
Kokpit má Pavel tiež od Lapierre. Závodný má šírku 37/39 cm, na tréningovom bicykli má 38 cm, teda o chlp širší. Tréningový stroj má plne integrovanú kabeláž, no na závodnom kokpite sú lanká vedené zvonku – konkrétne po spodnej strane riadidiel, aby bol servis rýchlejší a jednoduchší. „Ale inak sú to rovnaké bicykle,“ uisťuje nás Pavel.
Zaujímalo nás aj to, či má na bicykli niečo špeciálne, podľa čoho by sa dal naisto rozpoznať medzi ostatnými. „Ja už ten bicykel mám tak napozeraný, že keď k nemu prídem a ostatní tímoví parťáci majú bicykle na stojane, tak ho hneď spoznám. Ale pre bežného smrteľníka by to asi bolo ťažké rozoznať,“ priznáva Pavel. Jediným spoľahlivým rozpoznávacím znakom tak zostáva menovka na ráme.
Pavla sme navštívili v jeho rodných Hlušoviciach pri Olomouci. Doma bol aj jeho brat Jan Bittner, ktorý jazdí za český tím ATT Investments. Náhodou obaja pretekajú na identickom stroji, takže spoločná fotka „bratov lapiérových“ jednoducho nemohla chýbať!
Sériový Xelius DRS
Lapierre ponúka nový Xelius DRS v rôznych špecifikáciách, ktoré uspokoja potreby širokého spektra cyklistov – od profesionálov až po ambicióznych amatérov. Najvyššie modely Lapierre Xelius DRS 10.0 a Xelius DRS 9.0 s hmotnosťou okolo 7 kg sú osadené špičkovou sadou Shimano Dura-Ace Di2 a celkovou výbavou, ktorá je veľmi podobná Pavlovmu set-upu. Ide o modely pre cyklistov, ktorí hľadajú maximálny výkon a sú ochotní si za top výbavu priplatiť.
Kvality modelu Xelius DRS ocenil v máji 2025 aj francúzsky cyklistický magazín Le Cycle v ankete „Bicykel roka“. Lapierre Xelius DRS 8.0 v nej vybojoval druhé miesto v kategórii cestných bicyklov.
Mohlo by vás zaujímať:
"V tíme vo mne vidia lídra," hovorí Kráľ cyklistiky 2024 Pavel Bittner z holandského Team Picnic PostNL
Pavel Bittner je aktuálnym Kráľom cyklistiky ČR. Už štvrtú sezónu jazdí za holandský tím Picnic PostNL. Ten tento rok presedlal na francúzske stroje Lapierre a nás zaujímalo, ako sa mu bicykel zatiaľ osvedčil a čo ho na ňom tento rok čaká.
Lapierre ovládol rebríček bicykel roka podľa magazínu Le Cycle. Zabodoval model Crosshill a Xelius
Francúzsky magazín Le Cycle vyhlásil najlepšie bicykle roka 2025 – a značka Lapierre má veľký dôvod na oslavu! Zabodovala totiž hneď v dvoch kategóriách: cestný bicykel a gravel.
Zaostrené na bicykel Jana Hrušku, jediného Čecha, ktorý kedy navliekol ružový dres na Giro d'Italia
Jan Hruška je bývalý profesionálny cyklista a jediný Čech, ktorý kedy navliekol ružový trikot lídra celkovej klasifikácie na slávnom Giro d’Italia. Keď ukončil závodnú kariéru na ceste, preorientoval sa na horské bicykle. V súčasnosti je manažérom profesionálneho MTB tímu Ghost Team. Na cesťák ale nikdy nezanevrel. Nedávno si u nás prevzal novú žiletku, tak sa na ňu poďme pozrieť.