Doprava zadarmo na všetky objednávky nad 15 €. Akcia platí už len:

  19. 4. 2021

Rozhovor s Peggy Marvanovou: "Koruna Himaláje znamená zdolať 14 osem tisícoviek. My tú výšku prekonáme na bicykli."

Markéta Peggy Marvanová je najlepšiou ultramaratonskou cyklistkou v Česku. V roku 2017 si na bicykli Lapierre ProRace došla pre prvé miesto v kategórii žien v extrémnych pretekoch horských bicyklov Tour Divide Race. O dva roky neskôr zdolala 8 000 km dlhú trať pretekov American Trail Race, ktoré štartovali u Atlantického a končili u Pacifického oceánu. Teraz odštartovala výzvu v Alpách nazvanú Korona Himaláje. Čaká ju 120 000 výškových metrov a viac ako 3 000 kilometrov, ktoré chce spolu s partnerom Pavlom Paloncým uraziť za 42 dní. Na čo presne sa s Pavlom chystajú, sme sa opýtali v rozhovore.

 

Máš za sebou najextrémnejšie preteky sveta, minulý rok si si strihla Everesting na Dlhých stráňach, ale Korona Himaláje idú ešte o kúsok ďalej a majú aj dobročinný presah. Môžeš nám priblížiť, čo je Everesting a v čom budú Korona Himaláje iné?

Everesting je výzva, pri ktorej výškovo prekonávaš Mount Everest. Vyberieš si ľubovoľný kopec a jazdíš hore a dole tak dlho, kým neprekonáš 8 848 výškových metrov. V októbri 2020 som ho išla na Dlhých stráňach. Bola to pre mňa síce vzdialenostne a časovo kratšia výzva, než mávam vo zvyku, ale pravdou je, že na pretekoch zvyčajne nastúpam v priebehu dňa okolo 3 000 metrov, nie 9 000 ako vtedy.

No a Korunu Himaláje získa horolezec, ktorý zdolá všetkých 14 osem tisícoviek. My budeme rovnakú výšku prekonávať na cestných bicykloch Lapierre na vybraných Alpských stúpaniach. V čase koronavírusu, preto Korona. Celú dobu bude akciu možné sledovať online na webe Korona Himaláje a našu cestu bude sprevádzať aj veľká dobročinná zbierka.

 

Takže vás čaká cez 3 000 km a 120 000 výškových metrov. Pre lepšiu predstavu, k čomu by si tú trasu prirovnala a aké v tebe teraz pred tou výzvou rezonujú pocity?

V hlave mi vybehlo jedno prirovnanie. Predstav si Stelvio - nekonečné stúpanie, ktoré každoročne láka nespočetné množstvo cyklistov k jeho prekonaní. Je to výzva pre mnohých. Pre niektorých veľmi významná. My sa na vrchol Stelvio plánujeme otočiť hneď 7x, aby sme na ňom nastúpali výšku Mount Everestu. A potom, čo túto zdanlivú šialenosť urobíme, nás čaká to isté ešte 13x.

K výzve mám obrovský rešpekt. Čakajú na nás prudké a nekonečné stúpania v Alpách a žiadna rovina. Keď je pekne a človek je pri sile, ide to tak nejako samo. Ale akonáhle príde kríza a k tomu napríklad aj zlé počasie, nikdy nie je nič isté. Je to veľký projekt a ja si pochopiteľne hrozne želám, aby sme ho zvládli dokončiť. Rovnako tak si želám, aby bola úspešná aj dobročinná zbierka, pri ktorej budeme vyberať 250 000 Kč na podporu 5 veľmi silných životných príbehov detí.

 

Korona Himaláje v číslach

 

Tvojím cyklo partnerom pre tento projekt je Pavol Paloncý, ultra bežec, biker a účastník pretekov v adventure race. Prečo padla voľba práve na neho?

Na českej scéne vytrvalostných magorov ako je Palonc veľa nie je. V októbri 2020 sme išli Everesting spoločne a bavilo nás to. Tam som napokon prvýkrát prišla s myšlienkou, že by sme mohli vystúpiť počas pandémie celú korunu Himalájí. Preteky sa rušia, tak prečo sedieť doma, že?

 

Ktoré veľhory ste teda zvolili pre svoje výstupy?

Výber kopcov, na ktorých budeme na bicykloch prekonávať 14 osem tisícoviek, prebiehal formou online hlasovania. Ktoré vyhlásené alpské stúpania pôjdeme, bolo do 15. 4. 2021 v rukách verejnosti. Zoznam víťazných stúpaní je k nahliadnutiu na webe.

 

Čo pre teba znamenajú tieto extrémne výzvy a preteky? Čo ťa na nich najviac baví a napĺňa?

Chvíle, kedy človek čas vníma inak. Intenzívnejšie. Všetko je tak nejako prirodzenejšie - pohyb, príroda, psychický reštart, radosť z jedla a spánku. Všetko normálne bežné a dostupné sa zrazu zdá dokonalé a úžasné. Vôbec si neviem predstaviť, že by som sa bez toho niekedy obišla. Aj len ten posledný rok bol pre mňa psychicky veľmi náročný.

 

Regenerácia patrí určite medzi dôležité časti pretekov. Ako vlastne počas takej extrémnej záťaže vyzerá tvoj odpočinkový deň?

Počas pretekov odpočinkové dni nemám. Preteky, čo jazdím, sa jazdia nonstop. Ale v prípade výzvy Korona Himaláje chceme, aby pre nás zároveň bola tréningom do nadchádzajúcich pretekov, takže regenerácia v pláne je. Máme na ňu s Pavlom vyhradené 2 dni po každom everestingu. Budú to dni, kedy budeme cielene kompenzovať. Ale aj tak sa zrejme čoskoro dostaneme do bodu, kedy budú naše telá trpieť. Otázkou je, ako veľmi. Výzvu spájame aj s výskumom a obaja sme fakt zvedaví, čo zistíme.

 

Zaujímalo by ma, čo sa ti honí hlavou počas tak dlhých ciest?

Všetko možné. Od zmysle existencie po jedlo, ktoré si ako prvé dám po príchode domov. Myslím na svoje okolie. Na rodinu, priateľov, kolegov. Vždy si v pretekoch ešte viac uvedomím, ako veľmi mi na nich záleží.

 

TréninkTréninkTrénink

 

Ako s odstupom času spomínaš na preteky American Trail Race? Zopakovala by si si ich znova?

Tieto preteky by som už nešla. Uvedomovala som si, že príležitosť ísť niečo také človek len tak nedostane. Vyžaduje to veľa energie postaviť sa vôbec na štart a potom šialené množstvo energie prekonať 8 000 kilometrov dlhú trasu. Trasu ktorá síce pretekárom otvára oči do veľkej časti sveta a života ľudí, ale nie je tak bohatá na prírodné krásy, ako napríklad Tour Divide, ktorý sa tiahne pásom hôr Rocky Mountains. Na American Trai Race mám naozaj silné spomienky. Tie najsilnejšie. Ale znovu by som ich už nešla.

 

Takže boli ťažšie, než Tour Divide Race, ktoré si išla v roku 2017?

Áno. Ťažšie pre mňa boli American Trail Race. Je to pochopiteľné, pretože sú skoro 2x dlhšie. Sú veľmi náročné na hlavu. 8 000 km na horskom bicykli nie je žiadny med. Ale to neznamená, že by Tour Divide, ktoré merajú 4 431 km mali byť jednoduché. Sú to preteky, z ktorých mám rešpekt. A na oboch sa človek môže ľahko dostať na hranicu svojich možností.

 

Všetky veľké preteky si odišla na horskom bicykli Lapierre ProRace. Ako si s ním spokojná? A aký bicykel si berieš na výzvu Korona Himalájí?

Lapierre ProRace SAT je skvelou voľbou na dlhé preteky. Je to bicykel hravý, mrštný a pritom pohodlný, vďaka systému SAT. Keby som Koronu Himalájí išla v teréne, bol by opäť mojou voľbou. Ale pretože toto bude akcia na ceste, osedlám cestnú raketku Lapierre Xelius SL 5.0.

 

Lapierre Xelius SL 5.0 WLapierre ProraceLapierre Xelius

 

Tak držíme palce, nech všetko šliape. Na koniec nám ešte pripomeň, kde všade vás budeme môcť na diaľku sledovať a podporovať?

Na webu akcie www.koronahimalaje.cz a na našich sociálnych sieťach (Peggy: FB, Ig; Pavol: FB, Ig). Na jednotlivých stúpaniach nás bude možné sledovať online na mape tracking.

 

Markétine úspechy
Markéta Peggy Marvanová patrí medzi českú ultramaratonskú špičku. Ako najmladší účastník sa zúčastnila amerických pretekov horských bicyklov Tour Divide Race. Na trati dlhej 4500 km je každý cyklista odkázaný len sám na seba, pretekári si nesmú vzájomne pomáhať ani zdieľať výbavu. Na bicykli Lapierre Pre Race získala vtedy Peggy prvé miesto v kategórii žien. V roku 2019 pokorila ďalšiu veľkú výzvu. 8 000 km dlhé preteky American Trail Race ušla iba za 49 dní a nastúpala neuveriteľných 107 000 výškových metrov.