24. 4. 2025

Test: Karbónové kolesá Fulcrum Wind 42 DB – kolesá robia bicykel

Ak sa pohybujete v cyklistickej komunite, určite ste už počuli, že jedným z najlepších upgradov na cestnom bicykli sú karbónové kolesá. Nižšia hmotnosť, lepšia akcelerácia, efektívnejšie udržiavanie rýchlosti – to všetko znie ako ideálny recept na lepší zážitok z jazdy. Keď som sa konečne rozhodol pre upgrade, voľba padla na Fulcrum Wind 42 DB. Oplatilo sa? To prezradí náš tester Martin...
 

Fulcrum Wind 42 DB

 

Dizajn a spracovanie

Na prvý pohľad pôsobia kolesá veľmi decentne. Žiadne do očí bijúce nápisy, minimalistický vzhľad a elegantný profil. Ak hľadáte set, ktorý dodá bicyklu šmrnc bez toho, aby vyzeral ako reklama na značku, Fulcrum je skvelou voľbou. Dizajn sa hodí prakticky na akýkoľvek cestný či gravel bicykel, a práve to bol aj jeden z dôvodov, prečo som si ich vybral.

Kolesá sú navrhnuté s dôrazom na rovnováhu medzi výkonom a komfortom. Fulcrum Wind 42 DB zaručujú plynulé ovládanie a vysokú univerzálnosť. Nie sú určené len na cestnú cyklistiku, ale zvládnu aj ľahký terén (ASTM kategória 2), čo z nich robí ideálnu voľbu aj pre jazdcov, ktorí sa nechcú obmedzovať len na asfalt.

 

Prečo práve Wind 42?

Pri výbere som sa rozhodoval medzi modelmi Speed a Wind, rovnako som zvažoval výšku ráfikov – či zvoliť 57 mm alebo 42 mm. Nakoniec rozhodla priaznivejšia cena modelu Wind a fakt, že ich časom plánujem využívať nielen na cestný bicykel, ale aj na gravel. Výška 42 mm sa javí ako ideálny kompromis – aerodynamika je lepšia než pri nižších ráfikoch, no zároveň to neznamená extrémne problémy pri bočnom vetre.

Model Wind 42 DB zdedil viacero technológií z najvyššieho modelu Speed, čo sa prejavuje na perfektnom pocite z jazdy. Ovládanie je podľa výrobcu zlepšené o 21 % a reaktivita o 5 %, čo robí tieto kolesá ideálnymi pre nielen cestných cyklistov ale aj do jemného terénu.

 

Obutie a prvé dojmy

Po kúpe som kolesá osadil 28 mm bezdušovými plášťami Continental Grand Prix 5000. Tu poteší fakt, že ráfiky sú bez vnútorných otvorov na špice, čo znamená, že netreba dokupovať žiadne pásky, stačia len ventilky a tmel a kvalitná pumpa (kompresor) a máte hotovo. Prvá jazda? Rozdiel som cítil okamžite!
 

Fulcrum
 

Oproti mojim predchádzajúcim hliníkovým kolesám bola akcelerácia citeľne lepšia, rýchlosť sa udržiavala s menším úsilím a celkový pocit z jazdy bol hladší a komfortnejší. Kolesá majú skvelé jazdné vlastnosti, sú tiché a stabilné. Pri bočnom vetre je síce cítiť jemné nárazy, no nič dramatické – pri 57 mm ráfikoch by to bolo pravdepodobne oveľa výraznejšie.

Nový dizajn odráža modernú identitu značky Fulcrum – minimalistické, no zároveň funkčné spracovanie obsahuje nové ikony, ktoré poskytujú technické informácie o produkte.

 

 

Hmotnosť a výkon

Sada kolies Fulcrum Wind 42 DB váži 1510 g, čo je o 200 g menej ako moje predchádzajúce hliníkové kolesá. Rozdiel je cítiť najmä pri zrýchľovaní a jazde do kopca – bicykel je živší a pohotovejší. Ak hľadáte kolesá, ktoré vám pomôžu udržať vysoké tempo bez zbytočnej námahy, Wind 42 sú výbornou voľbou.

 

Porovnanie efektivity kolies Fulcrum na segmentoch v STRAVE

Počas testovania som sa rozhodol porovnať efektivitu týchto kolies aj na segmentoch v aplikácii Strava. Na 2,4 km úseku v približne rovnakých podmienkach v oboch prípadoch pri rýchlosti 35,7 km/h. Som pri jazde na karbónových kolesách Fulcrum Wind 42 mal výkon 254 W, zatiaľ čo na hliníkových kolesách som musel vynaložiť až 330 W. Na ďalšom meranom kilometrovom segmente pri rýchlosti 36,7 km/h som na karbónových kolesách mal výkon 186 W zatiaľ čo na hliníkových pri rovnakej rýchlosti bol výkon 224 W Tento rozdiel naznačuje, že karbónové kolesá vyžadujú menej energie na udržanie rýchlosti, čo znamená efektívnejšiu jazdu a nižšiu záťaž pre nohy pri dlhších výjazdoch.

Samozrejme, ide len o môj individuálny test v reálnych podmienkach, kde mohli byť menšie odchýlky spôsobené vetrom či miernou zmenou podmienok, no napriek tomu je rozdiel v potrebnom výkone značný a ukazuje výhody karbónových kolies v praxi.

 

Všestrannosť

Jedným z faktorov, prečo som sa rozhodol pre tieto kolesá, bola aj ich vnútorná šírka ráfika – 23 mm. To umožňuje použitie širších plášťov, takže nie sú len čisto cestným riešením – v prípade potreby môžem obuť aj 45 mm gravel plášte a vyraziť aj na štrk. Ak teda hľadáte kolesá, ktoré zvládnu viac než len asfalt, Wind 42 majú určite čo ponúknuť.
 

Fulcrum
 

Finální verdikt

Po niekoľkých stovkách kilometrov môžem s čistým svedomím povedať, že upgrade na karbónové kolesá stál za to. Fulcrum Wind 42 DB ponúkajú výborný pomer ceny a výkonu, sú rýchle, stabilné a všestranné. Ak premýšľate nad investíciou do nových kolies a chcete niečo, čo posunie váš bicykel o level vyššie, Fulcrum Wind 42 určite stoja za zváženie.

 

+ Výborný pomer cena/výkon
+ Skvelá akcelerácia a efektívne udržiavanie rýchlosti
+ Nízka hmotnosť (1510 g)
+ Možnosť použitia na gravel (vnútorná šírka ráfika 23 mm, kompatibilita s až 45 mm plášťami)
+ Bezdušová kompatibilita bez potreby pásky do ráfika
+ Nosnosť kolies 120 kg

– Vyššia obstarávacia cena
– Hliníkový výplet bez aero špíc
 

TESTER: Martin Behro
Martin bol Majster EU v cyklotriale a držiteľ 6. miesta z Majstrovstiev sveta UCI v junioroch. Aktuálne trénuje cyklotrialový tím CTK Záriečie, inak pracuje ako marketingový špecialista pre Mojekolo.sk. O bicykloch nielen píše, ale hlavne na nich jazdí. Najviac času trávi na svojom gravel bicykli Lapierre Crosshill CF 7.0 a gravelové švihy prekladá tréningom na cesťáku.

 


 

Mohlo by vás zaujímať:

TEST: Gravel sada Shimano GRX Di2 alebo budúcnosť patrí elektrike

TEST: Gravel sada Shimano GRX Di2 alebo budúcnosť patrí elektrike

Popularita elektrického radenia rapídne rastie, nielen na cestných bicykloch. Shimano GRX Di2 je špičková sada navrhnutá špeciálne pre gravel. Presnosť, spoľahlivosť, jednoduché ovládanie a odolnosť v náročných podmienkach – to všetko výrobca sľubuje.

TEST: Gravel Lapierre Crosshill CF 7.0 letí po štrku aj v teréne

TEST: Gravel Lapierre Crosshill CF 7.0 letí po štrku aj v teréne

Gravel segment sa neustále vyvíja a Lapierre pre tento rok priniesol atraktívnu novinku - karbónový model Crosshill CF 7.0. Hneď po uvedení na trh po ňom skočil Martin, markeťák Mojekolo.sk, bývalý Majster EU v cyklotriale a tréner tímu CTK Záriečie, aby zistil, aký je. Po viac ako 1 200 km v rôznych podmienkach potvrdzuje, že ide o mimoriadne podarený gravel bike, ktorý letí po štrku aj v teréne. Viac prezradil v teste…

Pukanie v bicykli? 5 dôvodov, prečo váš bicykel vydáva divné zvuky a ako ich odstrániť?

Pukanie v bicykli? 5 dôvodov, prečo váš bicykel vydáva divné zvuky a ako ich odstrániť?

Každý cyklista sa už stretol s nepríjemným pukaním alebo praskavými zvukmi vychádzajúcimi z bicykla. Tieto zvuky môžu byť nielen otravné, ale aj varovným signálom, že niektorá časť alebo súčiastka bicykla nie je v optimálnom stave. Pozrime sa na päť najčastejších príčin pukania a ich riešenia.