8. 1. 2024

Test: Mountain Lovers a ich sezóna s plášťami Continental Kryptotal

Mountain Lovers padli do oka nové plášte od Continentalu, ktorý svojou kolekciou určenou pre gravity disciplíny, rozvíril stojaté vody zaužívaných MTB značiek. A tak na začiatku sezóny na ich tátoše obuli nemecké gumy a skúsenosti s nimi nám popísali v tomto teste.

 

Štyri mená, päť vzorov a milión kombinácií

Continental sa výrobe plášťov na MTB venuje dlhodobo, no za konkurenciou dosť zaostával, a to nielen čo sa popularity týka. Rozhodnutie spraviť s týmto stavom “niečo”, prinieslo nevyhnutnosť, kompletne prepracovať celý rad plášťov. Continental sa do tejto neľahkej úlohy pustil v spolupráci s najlepšími profesionálnymi jazdcami (napr. Andreas Kolb, Bernard Kerr alebo súrodenci Athertonovci) a po niekoľkých rokoch vývoja a testovania, prišiel na trh s úplne novými dezénmi, gumovými zmesami a konštrukciou. Veľká štvorka - Kryptotal, všestranný univerzál pre agresívne jazdenie, Xynotal pre použitie v hardpacku a na skalách, Argotal pre mäkšie podmienky a sypký povrch a Hydrotal do blata. Všetky plášte sú ponúkané v troch nových gumových zmesiach - Endurance, Soft a SuperSoft a troch variantoch konštrukcie plášťa - Trail, Enduro a Downhill. Takže vyberať je naozaj z čoho a každý rajder si môže zvoliť tú najlepšiu kombináciu plášťov, presne pre svoj štýl jazdy. 

 

Univerzál Kryptotal vpredu aj vzadu

My sme celkom dlho zvažovali, ktorý typ plášťov zvoliť, a keďže sa nám, hlavne pri dlhších výletoch, nechce meniť plášte podľa podmienok a prplať sa s mliekom, univerzál Kryptotal, schopný dobre fungovať v rôznych podmienkach a na rôznych povrchoch, bol pre nás jasnou voľbou. Takže naše obutie vo výsledku vyzerá nasledovne: dopredu sme dali Kryptotal Fr Downhill SuperSoft (27.5x2.40 respektíve 29x2.40) - čiže plášť s najodolnejšou bočnou konštrukciou - ale v najmäkšej zmesi, ktorá ponúka najlepšiu priľnavosť. A dozadu potom Kryptotal Re Enduro Soft vo veľkosti 27.5x2.40 respektíve 29x2.40, s odolnou bočnicou a s vyváženým pomerom priľnavosti a valivého odporu. A tu sú naše dojmy po pár mesiacoch jazdenia… 

 

Tuhý kord plášťov

Základnú konštrukciu plášťov tvorí tkanina s hustotou 110 TPI (technická vsuvka = TPI znamená počet nití na palec. Platí, že čím vyšší je počet nití, tým tenšie sú nylonové vlákna, ktoré tvoria kostru plášťa a bočnica je pružnejšia). Downhill má oproti enduro a trailovým plášťom dvojnásobný počet vrstiev tejto tkaniny - konkrétne štyri vrstvy v bočných stenách a šesť pod behúňom pre extra odolnosť. Výsledkom je robustný plášť s váhou 1290 gramov v 29” verzii a 1125 gramov v prípade 27.5”. Continental rozhodne negramárčil, v prvom rade mu išlo o maximálnu možnú ochranou proti prierazom a defektom. Dašena je špecialista na sekanie plášťov. Jej rekord sú tri prierazy počas jedného dňa (plášť Hutchinson Taipan), takže ak poviem, že sa jej, ale ani mne, nepodarilo za celú sezónu plášť preraziť, niečo na tej odolnosti bude. A to sme nejazdili žiadne hrabanôčky, ale ostré skaly v Ligúrii alebo bridlicu vo francúzskych Alpách. 

Do obruby bola ešte pridaná výstuha Apex, ktorá je umiestnená približne v tretine bočnej steny a dodáva plášťu extra stabilitu. Zosilnené pätky sú prínosom v zákrutách ale na druhej strane poriadne sťažujú obúvanie. Všetky gravity modely plášťov sú navrhnuté tak, aby najlepšie fungovali s ráfikmi s vnútornou šírkou 30 mm, čo naše kolesá spĺňajú. Neviem či nemecký inžinieri počítali, alebo nepočítali s ráfikovou vložkou, ale keď sme dávali dozadu vložku, tuhá kostra plášťov nám pripravila ukrutne “nasieraciu” inštaláciu. Proste niečo za niečo. 

 

Predvídateľný a stabilný plášť 

Tvar Kryptotalov je tak akurát: ani príliš hranatý, ani príliš zaoblený, čo z neho robí veľmi presný a predvídateľný plášť bez mŕtveho bodu. Predný Kryptotal Frje predsa len trošku guľatejší ako zadný, reálne nameraná šírka (na ráfiku s vnútornou šírkou 30 mm), je v najširšom bode plášťa 65 mm. Behúňu dominuje agresívny a otvorený dezén, sú použité vyššie a nižšie výstupky, aby bola dosiahnutá rovnováha medzi odvaľovaním a prenosom výkonu na akomkoľvek povrchu. Nižšie stredové štuple majú osvedčený vzor 3-2-3, ktorý s takou obľubou využívajú všetky známe značky. 

Vysoké bočné výstupky odvádzajú tiež fantastickú prácu. Sú hranaté a dostatočne pevné aby sa dobre zahryzli do podkladu, ale vďaka lamelám, zostávajú pružné. Ponúkajú konzistentný grip bez „mŕtveho bodu“ mimo záber a dokázali nás podržať aj v tom najodklonenejšom teréne, alebo na mokrých koreňoch a kameňoch. Práve preto si ceníme predvídateľné chovanie snáď ešte viac, ako samotný grip, lebo nie je nad to, keď sa na plášť dá 100% spoľahnúť a nerobí ti šoky.

 

Priľnavosť na úkor trvanlivosti?

SuperSoft, ako najmäkšia zmes, ponúka na jednej strane vysokú, až extrémnu priľnavosť - pochopiteľne na úkor valivého odporu a trvanlivosti. V stúpaniach sa plášte správali presne tak, ako by ste očakávali od pneumatík orientovaných prioritne na zjazdy, s hmotnosťou tesne pod 1300 gramov. Super mäkkú zmes bolo pri dlhších výšlapoch cítiť, osvedčilo sa nám plášť dofúknuť na zníženie valivého odporu, čo prinieslo značné zlepšenie. Prvé výjazdy boli trochu rozpačité, lepivosť predného plášťa sme najviac pocítili na asfalte, kde lepil ako žuvačka. Čo nie je zase až tak prekvapujúce, keďže je určený hlavne do bikeparkov a na zjazdy. Ale aj tak sme nechápali, že je vôbec niečo také možné. Tradičný okruh na domácich trailoch nám dal prvé razy zabrať viac, ako obvykle. Po pár výjazdoch, nám to už také zásadné neprišlo, neviem, či sa vrchná, lepivá zmes trocha obrúsila, alebo sme si na väčší odpor iba zvykli.

Ale koho zaujímajú výšľapy, ten si nekúpi dhčkový plášť, že? Vytrepať sa na kopec je nutnosť, zabaviť sa smerom dole je povinnosť! Takže obráťme list a poďme sa pozrieť na to, čo Kyptotaly dokážu v zjazdoch. Priľnavosť zmesí SuperSoft je skvelá, dokáže odfiltrovať drobné vibrácie a zároveň ponúka výbornú priľnavosť najmä v ostrých zákrutách. Najviac nás ale prekvapil brzdný výkon, ktorý je prinajmenšom pôsobivý. Pri zatáčaní na sypkom povrchu, ale aj na mokrých koreňoch a skalách dokáže podržať a neuskakuje. Životnosť môžete posúdiť aj podľa foto, na to, že sa jedná o mäkké zmesi, je na dobrej úrovni.

Ako som už spomenul, dozadu, aby zadná pneumatika o niečo lepšie rolovala, sme zvolili Kryptotal s enduro konštrukciou bočnice, v zmesi soft - Kryptotal Re Enduro Soft. Vďaka tomu, že plášť je masívny a že vzadu vozíme už dlhšiu dobu vložky do ráfiku, môžeme ísť s tlakom nižšie bez toho, aby sme narušili stabilitu plášťa, čo sa výborne hodí v mäkkom podklade alebo za mokra. Enduro verzia je z rovnakej tkaniny s hustotou 110 TPI, ako DHčková verzia - avšak s tromi vrstvami v strede a dvoma vrstvami po stranách. Navyše je má ďalšiu butylovú vrstvu, ktorá chráni plášť pred prerazením. 

 

Záverečné zhodnotenie

Continental poriadne zamakal a urobil so svojím novým radom “psychadelických” gravity plášťov obrovský skok vpred. Doslova roadgap. Odporúčali by sme ho všetkým, ktorí hľadajú všestranný plášť, ktorý sa výborne odvaľuje, skvele brzdí a je predvídateľný a ľahko čitateľný v širokej škále podmienok. Uvidíme, či Continental do budúcnosti rozšíri SuperSoft zmes aj v ľahších konštrukciách /trail a enduro/, čo by ešte pridalo na variabilite a doplnilo pôsobivú a skvele fungujúcu kombinácia Kryptotal Fr a Kryptotal Re, ktorá na nás urobila výborný dojem…

PÁČILO SA NÁM:

  • výborná trakcia v zákrutách 
  • výborná priľnavosť a stabilita 
  • ponúkané vo viacerých zmesiach, prevedeniach na rôzne použitie

DALO BY SA ZLEPŠIŤ:

  • o niečo vyššia hmotnosť pre trailový plášť
  • ťažšie sa nasadzuje
  • vyššia cena oproti konkurencii

87,90 €
  • Prevedenie: Bezdušové
  • Pätka: kevlar
Skladom
85,90 €
  • Prevedenie: Bezdušové
  • Pätka: kevlar
Skladom
od 74,90 €
  • Prevedenie: Bezdušové
  • Pätka: kevlar
Skladom
Kúpiť
od 74,90 €
  • Prevedenie: Bezdušové
  • Pätka: kevlar
Skladom
Kúpiť

Recenzia vyšla na MTNLovers.sk so súhlasom autora zdielame.