Ako vybrať plášte, ktoré sadnú vášmu štýlu jazdy?
Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Predstavujú jediný styčný bod medzi jazdcom a terénom, po ktorom sa pohybuje. Ovplyvňujú rýchlosť, komfort, trakciu aj celkovú ovládateľnosť bicykla. Výber správnych plášťov nie je len otázkou vizuálnych preferencií – ide o kombináciu viacerých faktorov, ako sú typ bicykla, štýl jazdy, charakter terénu či aktuálne podmienky počasia. Poďme sa na to pozrieť podrobnejšie.

Základné parametre, ktoré treba pri výbere plášťov sledovať:
— Rozmer plášťa – sa uvádza podľa typu bicykla. MTB plášte majú najčastejšie palcové označenie, napr. 29 x 2.2 (priemer × šírka v palcoch). Cestné a gravel plášte používajú francúzsky systém, napr. 700x28C (približný vonkajší priemer × šírka v mm, C označuje vnútorný priemer plášťa (622)). ETRTO označenie, ako 37-622 (šírka × vnútorný priemer plášťa v mm), je najpresnejšie a nájdeme ho hlavne pri gravel, mestských a cestných plášťoch, no niekedy aj pri MTB (často sú na plášti uvedené viaceré označenia súčasne).
— Šírka plášťa – širšie plášte ponúkajú viac komfortu a trakcie, užšie sú spravidla rýchlejšie.
— TPI (Threads Per Inch) – vyššie TPI znamená jemnejšie a ľahšie plášte, plášte z nižším TPI bývajú odolnejšie.
— Typ konštrukcie – skladacie (kevlarové) plášte sú ľahšie, drôtové sú lacnejšie ale ťažšie.
— Tubeless ready alebo na klasickú dušu – bezdušové systémy umožňujú jazdiť s nižším tlakom a znižujú riziko defektu.
— Vzor dezénu – hrá veľkú rolu pri výbere na základe toho v akom teréne sa používajú.
— Tvrdosť zmesi (compound) – ovplyvňuje grip, životnosť aj valivý odpor:
Mäkká zmes – lepší grip (najmä za mokra a v technickom teréne), no rýchlejšie sa opotrebúva.
Tvrdá zmes – nižší valivý odpor a dlhšia životnosť, ale horšia priľnavosť.
Dvojzmesové alebo trojzmesové plášte – tvrdší stred pre životnosť, mäkšie boky pre lepší grip v zákrutách.
1. Cestné plášte: rýchlosť a efektivita
Cestné bicykle sa používajú na hladkom asfalte, kde je najdôležitejší nízky valivý odpor a nízka hmotnosť.

Na čo sa zamerať:
— Šírka: Dnešný štandard je 25–28 mm, no populárne sú aj 30–32 mm pre väčší komfort.
— Hladký dezén: Minimálny alebo žiadny vzor pre čo najmenší odpor.
— Tlak: Vysoký tlak (5–8 barov), pri širších alebo bezdušových plášťoch možno o niečo nižší.
— Tubeless vs duša: Tubeless plášte získavajú popularitu aj na cestách – nižšie riziko defektov a vyšší komfort. Taktiež môžete skúsiť odolné TPU duše.
— Hmotnosť: Pri cestnej cyklistike je kľúčová aj nízka hmotnosť aby plášťe čo najlepšie odvalovali.
Tipy:
— Ak jazdte výhradne po dobrom asfalte a chcete maximálny výkon – 25–28 mm hladké plášte.
— Ak jazdíte dlhé vzdialenosti alebo aj po horších slovenských cestách – zvoľte 30–32 mm plášte s vyššou odolnosťou.
2. Gravel plášte: všestrannosť v teréne aj na ceste
Gravel segment je extrémne variabilný – jazdí sa po asfalte, štrku, lesných a kamenistých cestách aj blatistých úsekoch.

Na čo sa zamerať:
— Šírka: Bežne 35–50 mm, záleží od priepustnosti rámu/vidlice a preferovaného terénu.
— Dezén: Jemný vzor na stredovom páse pre rýchlosť na ceste, výraznejší na bokoch pre stabilitu v zákrutách.
— Odolnosť: Gravel plášte často obsahujú ochrannú vrstvu proti prerazeniu.
— Tubeless ready: V tomto segmente veľmi odporúčané – lepšia trakcia, možnosť voziť nižší tlak pre väčší komfort a menej defektov.
Tipy:
— Pre rýchle štrkovky a asfalt: 35–40 mm s jemným dezénom.
— Pre technickejší terén a blato: 40–50 mm s agresívnejším vzorom a mäkšou zmesou.
3. MTB plášte: trakcia a kontrola v technickom teréne
MTB plášte sú najrozmanitejšie – prispôsobené typu disciplíny (XC, trail, enduro, DH), terénu aj osobným preferenciám. Pred výberom plášťov musíte vedieť, koľko palcové kolesá vozíte – bežne sa stretneme s priemermi 26", 27.5" a 29":
26" plášte – dnes menej rozšírené, ale stále používané na starších bikoch alebo v dirt disciplínach.
27.5" plášte – obratnejšie, vhodné na hravejšie traily a technické pasáže.
29" plášte – lepšia priechodnosť terénom, väčšia stabilita a efektívnosť pri dlhších výjazdoch.

Na čo sa zamerať:
— Šírka: XC – 2.1–2.35", trail/enduro – 2.3–2.6", DH – až 2.8".
— Dezén: Hlboký a členitý pre agresívny grip, rôzne vzory na predné a zadné koleso.
— Zmes: Mäkké zmesi pre grip, tvrdšie pre výdrž.
— Kostra: Hrubšia a odolnejšia pri enduro/DH, ľahšia pri XC.
— Tubeless ready: Už prakticky štandard v MTB svete.
Tipy:
— XC jazdci ocenia ľahké a užšie plášte s jemnejším vzorom.
— Enduro a trail jazdci preferujú robustné plášte s bočnou ochranou a agresívnym dezénom.
— DH – silne vystužené plášte, často s dvojitou kostrou a veľmi mäkkou zmesou.
Jeden plášť nestačí – Continental má riešenie pre každý terén
Univerzálny plášť, ktorý by zvládol všetko, je len mýtus. Na rýchlu jazdu po asfalte potrebujete iný plášť ako na štrk, a úplne odlišný do technického lesného terénu. Continental to dobre vie – preto ponúka široké portfólio modelov prispôsobených rôznym štýlom jazdy, disciplínam aj povrchom. Či už hľadáte ľahký a rýchly cestný plášť, gravelový univerzál alebo agresívny MTB model s výbornou priľnavosťou, v ponuke nájdete presne to, čo vaša jazda vyžaduje. Správny výber plášťa môže výrazne ovplyvniť váš zážitok z bicyklovania – preto sa oplatí vyberať s rozvahou.
Mohlo by vás zaujímať:
TEST: Plášte Continental Kryptotal – univerzálna 'guma' na väčšinu povrchov
Petr Dočís je freerider a hlavný organizátor českej freeride session Tůr jede. Keď Continental v roku 2022 predstavil novú gravitu radu plášťov, rozhodol sa ich vyskúšať. Odvtedy u nich zostal a nás zaujímalo, čím si ho nemecké plášte získali.
Novinka od Continental: AllSeason TR je najodolnejšia verzia plášťa Grand Prix 5000
Potešiť všetkých cestných cyklistov má najnovší plášť z dielne Continental. Grand Prix 5000 AllSeason TR je navrhnutý tak, aby posunul zážitok z jazdy na vyššiu úroveň. Je to najodolnejšia verzia Grand Prix 5000, ktorú kedy v Continentale vyrobili.
Ako a prečo prejsť na bezdušový systém. Výhody, nevýhody, návod
Bezdušový systém sa v poslednej dobe teší veľkej obľube najmä medzi bikermi a cez gravel sa postupne dostáva aj do segmentu cestnej cyklistiky. Nie je sa čomu čudovať. Bezdušový systém funguje naozaj spoľahlivo a bežné defekty do cca 6 mm, ktoré by ste už museli riešiť lepením alebo výmenou duše, zacelí tmel v plášti.