6. 5. 2021

Predĺžte si dojazd elektrobicykla či ako jazdiť, aby ste neplytvali energiou

Vodiči riešia spotrebu benzínu, jazdci na elektrobicykloch zase ubúdajúce čiarky na ukazovateli dobitia batérie. V súvislosti s elektrobicyklami je dojazd asi najčastejšie skloňovanou veličinou. Ovplyvňuje ju výškový profil trate, povrch, váha jazdca, protivietor, obuté plášte, zvolený stupeň asistencie a veľa ďalších faktorov. Čo teda robiť a čo nerobiť, aby ste na elektrobicykli došli čo najďalej?

 

1. Stupeň asistencie zvyšujte až podľa únavy

Jazdu začínajte na najnižšom stupni výpomoci. Keď ste ešte pri sile, radšej využite svoju vlastnú energiu a tú ukrytú v batérii si nechajte na neskôr. Stupeň asistencie elektromotora zvyšujte až so stúpajúcou únavou. Múdro si tak rozložíte energiu na celú cestu a výrazne predĺžite dojazd.

Eva Samková na elektrokole Ghost ASX Base 160Eva Samková na elektrokole Ghost

 

2. Nezabúdajte radiť

Správnym radením dokážete na elektrobicykli ušetriť veľa energie ako v nohách, tak v batérii. Hlavne začínajúci jazdci zabúdajú na elektrobicykli radiť a miesto zmeny prevodového stupňa menia režimy asistencie. Na ťažkých prevodoch jazdia s maximálnym stupňom výpomoci elektromotora, takže plytvajú drahocennou energiou a skracujú si dojazd. Na elektrobicykli (ale aj bežnom bicykli) raďte ako v aute. Na ľahší prevod raďte pred križovatkami a vždycky, keď sa chystáte zastaviť. Rozjazd potom bude oveľa jednoduchší pre vás aj pre motor a spotreba baterky výrazne nižšia. Pred stúpaním tiež podraďte a nastavte si nižší stupeň asistencie motora. Na vrchol sa síce dostanete pomalšie, ale zato s nižším odberom energie.

 

3. Rozbiehajte sa plynulo a zbytočne nezastavujte

Ako už sme písali vyššie, na elektrobicykli je to trochu ako v aute. Najviac energie vás stoja rozjazdy, najmä tie prudké. Rozbiehajte sa vždy postupne na ľahší stupeň a s malou výpomocou elektromotora. Premýšľajte aj nad tým, kedy a kde zastavujete. Rozjazd do kopca vám "zožerie" vždy viac baterky, než plynulý štart na rovinke. Kto chce šetriť baterku a predĺžiť dojazd, zastavuje čo najmenej a vždy až za stúpaním.

 

Orientačný výpočet dojazdu
Dojazd elektrobicykla sa dá zhruba odvodiť z kapacity batérie uvádzané vo watt-hodinách Wh. Online kalkulátor dojazdu vypracovala pre svoje motory a batérie firma Bosch, ale výsledky sa dajú aplikovať aj na ostatné značky motorov. Orientačne platí, že na prejdenie 1 km pri štandardných podmienkach je potrebné cca 4,5 Wh. Teoretický dojazd bicykla s 630Wh batériou teda bude cca 140 km (630 Wh/4,5 Wh = 140 km). Na celkový dojazd majú samozrejme vplyv aj výškový profil trate, povrch, po ktorom idete, vaša váha, protivietor, obuté plášte, zvolený stupeň asistencie a veľa ďalších faktorov. Vyššie uvedené hodnoty preto berte len ako orientačný údaj, ktorý vám má uľahčiť výber elektrobicykla.

 

4. Znížte hmotnosť bicykla a valivý odpor pneumatík

Vlastnú hmotnosť len tak neovplyvníte, ovplyvniť ale môžete váhu všetkého ostatného, ​​čo na bicykli veziete. Čím viac toho máte so sebou, tým väčší bude odber energie. Zamyslite sa nad tým, čo naozaj potrebujete, a zbavte sa všetkého, čo nepoužívate. Keď jazdíte hlavne po prímestských cyklotrasách, nemusíte sa báť vyjsť úplne naľahko. Občerstvenie býva na každom kroku a pomoc v prípade poruchy na zavolanie. Pozornosť venujte aj plášťom, ich nahusteniu a vzorku. Vysoká vzorka a nižší tlak na asfaltke = zaručene väčšia spotreba energie. Odľahčiť kolesá môžete využitím ultraľahkých duší Tubolito. Vzorku plášťa potom vyberajte podľa povrchu, po ktorom najčastejšie jazdíte. Na jazdu prevažne po spevnených cestách, šotoline a občasných výjazdoch do ľahšieho terénu sa perfektne hodí napríklad rad plášťov Cross King alebo Race King od firmy Continental.

 

Eva Samková a elektrokolo Ghost

 

5. Doprajte baterke aj bicyklu patričnú starostlivosť

Batérie nemajú radi extrémne teploty a nešetrné zaobchádzanie. Ako batéria ovplyvňuje dojazd, akú má životnosť a ako sa o ňu starať, sme riešili v tomto článku. Starostlivosť si okrem batérie zaslúži aj bicykel samotný a elektronika na ňom. Aspoň raz ročne zverte svoj e-bike skúseným servisákom, ktorí prehliadnu mechanické časti bicykla, napoja riadiacu jednotku na diagnostiku a v prípade potreby aktualizujú softvér. Cyklopočítač na elektrobicykli vykonáva každú sekundu tisíce prepočtov podľa vopred daných algoritmov. Výrobcovia tieto algoritmy stále zdokonaľujú, preto je dobré softvér pravidelne aktualizovať.

 

Baterie pro elektrokola

 

6. Vozte so sebou nabíjačku alebo náhradnú batériu

V bode 4 sme síce hovorili "odľahčiť", ale pre pokoj duše si do batohu pribaľte nabíjačku, prípadne druhú batériu, ak máte. Až vám stav dobitia ukáže, že je čas skončiť, môžete buď vymeniť batériu a ísť ďalej, alebo si urobiť zastávku v krčme na pivo (nealkoholické) a dobiť batériu tam. Pri bežnom nabíjaní sa behom cca dvoch hodín dostanete zhruba na polovicu kapacity batérie. Oficiálne dobíjacie miesta mapuje projekt Cyklisté vítáni (mapa tu) a zoznam nabíjacích miest nájdete aj na Mapy.cz.