27. 2. 2025

TEST: Bikepackingové tašky SKS Explorer EXP v rukách bikepackerov z Bikepacking.cz

Podsedlová, rámová a rolovacia taška na riadidlá – to je svätá trojica bikepackingu. Tento set tašiek ponúka aj SKS Germany, a nás zaujímalo, ako obstojí v rukách tých najpovolanejších. Bikepackingové tašky SKS Germany Explorer EXP sme preto poslali na test do redakcie Bikepacking.cz, kde sa ich ujal Lukáš Soumar. Nehovorí vám to meno nič? Stačí trochu pogoogliť a zistíte, že cyklotašky sú jeho denným chlebom a že SKS sa dostalo do rúk skutočného odborníka. Ako v teste obstáli? Prečítajte si v recenzii, ktorú so súhlasom redakcie zdieľame.

 

Nosenie dreva do lesa

Zvoní mi telefón. „Kamarát, mám pre teba tašky.“ Ten Dag sa asi definitívne zbláznil. Tašky? Pre mňa? To je ako nosiť drevo do lesa. „Ale nie, počkaj, tieto sú od SKS, uvidíš.“ Reagujem niečo v štýle: „To sú tí pumpičkári, však?“ Dag: „Ano, potrebujem, aby si sa na ne pozrel, ty si na tieto veci magor a vidíš aj za roh.“ Asi narážal na moju posadnutosť materiálmi a technickým spracovaním. „OK, pošli to, omrknem ich.“ Tým som náš družný hovor ukončil.

 

SKS
Text a foto: Lukáš Soumar, Test pôvodne vyšiel na Bikepacking.cz, článok zdieľame so súhlasom redakcie.

 

Tri tašky

Za dva dni dorazil balík. Prišli mi tri tašky – na riadidlá, rámová taška a podsedlovka. Všetko zvárané, v čistom a jednoduchom dizajne. Reflexnou potlačou sa nešetrilo. Pri prvom „ohmataní“ tašiek mi bolo jasné, že nejde o žiadne prefabrikáty, ale o premyslené produkty. Každá taška má nejakú pridanú hodnotu. Tak to mám rád, takto vyzerá vývoj bikepackingového vybavenia. S Ctrl+C a Ctrl+V sa ďaleko nedostaneme. V tomto prípade výrobca zúročuje svoje dlhoročné skúsenosti s výrobou pumpičiek a blatníkov.

Dlhoročné? Áno, posúďte sami:

História značky SKS (celým názvom SKS Germany) sa začína už v roku 1921, keď firma vyrábala garníže. Postupom času, so zmenou vedenia, sa menil aj výrobný sortiment. V roku 1932 spoločnosť prevzala miestneho výrobcu cyklistických púmp a uviedla na trh svoju prvú kovovú vzduchovú pumpu. Prišli však ťažké časy a počas druhej svetovej vojny boli výrobné kapacity donútené preorientovať sa na produkciu klobúkových matíc pre letecký priemysel.

V roku 1951 sa firma úspešne vrátila k výrobe púmp a čoskoro pridala do sortimentu aj pumpy na futbalové lopty. V roku 1956 začala vyrábať plastové pumpy a stala sa nezávislou od dodávateľov oceľových trubiek. O desať rokov neskôr, keď v Európe prebiehal cyklistický boom, bola vyvinutá legendárna dielenská pumpa Rennkompressor.

Rok 1976 priniesol v Nemecku obrovský cyklistický boom, keď bol športovcom roka zvolený cyklista Gregor Braun. V tom istom roku vznikla aj prvá závodná rámová pumpa SKS. Po návšteve Anglicka v roku 1985 odkúpili zamestnanci SKS niekoľko strojov na výrobu blatníkov od tradičnej značky Bluemels. Ešte v tom istom roku boli v Nemecku vyrobené prvé blatníky, tentokrát pre značku Herkules.

V roku 1999, po vývoji blatníkov s rýchlym upínaním (quick release), sa značka stala lídrom v segmente cyklistických doplnkov. Uf… a tým by som toto historické okienko uzavrel, trochu sa bojím, že mi pri čítaní zaspávate. V skratke – v SKS evidentne vedia, čo robia.

A teraz sa pozrieme na produkty. Začneme pekne od riadidiel.

 

Taška na riadidlá Barbag

Riadítková taška Explorer Exp. Barbag je zváraný, vodotesný valec s objemom 9 litrov a hmotnosťou solídnych 390 g. Nejde síce o najľahšiu tašku na trhu, ale hneď vysvetlím, prečo to vôbec nevadí. Stredová časť tašky je dvojvrstvová – hlavný materiál nylon je z vonkajšej strany takmer po celom obvode potiahnutý navarenou vrstvou Hypalonu. Ak tento materiál nepoznáte alebo si naň neviete spomenúť:

Hypalon je ochranná známka pre syntetickú gumu, známa svojou odolnosťou voči teplotným extrémom, UV žiareniu a chemikáliám. Bol vyvinutý na extrémne namáhané produkty, ako sú rafty na divokú vodu, ochranné obleky či outdoorové vybavenie. Používa sa aj na povrchy moderných snežníc a ako ľahšia, no pevnejšia alternatíva k neoprénu. Materiál vyvinula spoločnosť DuPont Performance Elastomers, dcérska firma DuPont.

V praxi to znamená, že miesta kontaktu tašky s hlavovou trubkou, bowdenmi a hadicami sú veľmi odolne chránené proti oderu.

Na čelnej strane Hypalonovej vrstvy sa nachádza 14 horizontálnych otvorov. Horných šesť môže skvele poslúžiť na umiestnenie predného svetla alebo blikačky, zatiaľ čo spodných osem si viem predstaviť ako fixáciu pre stanové popruhy. Popruhy nie sú súčasťou balenia, ale každý správny bikepacker ich má plný dielenský šuplík.

 

SKSSKS
Text a foto: Lukáš Soumar, Test pôvodne vyšiel na Bikepacking.cz, článok zdieľame so súhlasom redakcie.

 

V zadnej časti, v mieste pripevnenia k hlavovej trubke, sa nachádzajú dva páry vertikálnych otvorov na upevnenie popruhu. Otvory sú dostatočne dlhé, takže fixácia pod rôzne dĺžky predstavcov nebude problém. Popruh okolo hlavovej trubky je vyrobený z 20 mm širokého suchého zipsu, ktorý kombinuje háčikovú a plyšovú časť na jednej strane. Na opačnej strane je suchý zips potiahnutý silikónom, aby sa po hlavovej trubke nešmýkal. Vďaka plastovému očku na konci popruhu je jeho uťahovanie rýchle a jednoduché. Ak by bolo potrebné, popruh sa dá ľahko skrátiť jednoduchým zastrihnutím.

Keď už sme v zadnej časti, vľavo od Hypalonovej výstuhy sa nachádza odvzdušňovací ventil, ktorý umožňuje jednoduché zarolovanie tašky a minimalizáciu jej objemu. Ventil má dve polohy – otvorené a zatvorené – a je dostatočne masívny, s drážkami po obvode pre jednoduchú manipuláciu aj v rukaviciach.

Najdôležitejšia je však horná časť tašky, teda jej pripevnenie k riadidlám. Upevnenie je riešené dvoma 30 mm širokými popruhmi rovnakej konštrukcie ako popruh okolo hlavovej trubky, doplnenými o Hypalonové chlopne našité pod plastové očká, aby sa eliminoval priamy kontakt s riadidlami. Plocha pod týmito popruhmi je vyztužená plastovou výstuhou, aby nedochádzalo k ich „zhrňovaniu“ a skracovaniu vzdialenosti medzi nimi.To by však bolo príliš jednoduché a málo prepracované. Súčasťou tašky je totiž osem distančných podložiek z hustej EVA peny s hrúbkou 10 mm, čo umožňuje „odskočenie“ od riadidiel až o 4 cm. To by malo stačiť, nie? Ak všetky podložky nevyužijete na riadidlách, môžete ich použiť aj na popruh okolo hlavovej trubky, keďže rozostupy otvorov sú zjednotené.

Praktické riešenie, táto univerzálnosť. Navyše otvory v distančných podložkách sú dostatočne veľké, takže nehrozí žiadne zložité prevliekanie popruhov. Že by v SKS vedeli, že aj bikepacker má len jedny nervy? Palec hore.

 

SKS
​​​​​​​Text a foto: Lukáš Soumar, Test pôvodne vyšiel na Bikepacking.cz, článok zdieľame so súhlasom redakcie.

 

Dôležitým detailom je dvojica horizontálnych reflexných pruhov, ktoré pokrývajú takmer tri štvrtiny obvodu tašky, spolu s reflexným logom SKS Germany.

Rolovanie tašky, respektíve jej vstupy, sú z oboch strán vyztužené navařenými popruhmi z Hypalonu. Tie sú umiestnené na oboch stranách hlavnej tkaniny, čím efektívne spevňujú hrany bez toho, aby pri zarolovaní spôsobovali problémy pri prekladaní v momente zacvaknutia spony. A keď už je reč o sponách, nenašiel som na nich žiadne logo výrobcu, čo je vec, na ktorú si zvyknem dávať pozor. Potom mi však došlo, že SKS má dlhoročné skúsenosti s lisovaním a vstrekovaním plastov, takže pravdepodobne ide o spony vlastnej produkcie, čo ma úplne upokojuje. Navyše „samica“ spony má vo vnútri priehradku, ktorá zabraňuje jej rozšľapnutiu. Vám sa to ešte nestalo?

Parametre:
Objem: 9 l
Hmotnosť: 390 g
Materiál: Nylon/Hypalon
Nosnosť: max. 3 kg
Rozmery v nenaplnenom stave: 70 × 31,5 cm


Pokračujeme ďalej, v rade už čaká rámová taška. Tak poďme na to..

 

EXPLORER EXP. FRAMEBAG, na prvý pohľad niečo medzi celorámovou a polovičnou rámovou taškou. Jej dĺžka 43,5 cm a výška 23,5 cm dávajú nádej, že pri väčších veľkostiach rámov zostane priestor na košík na fľašu.

Konštrukcia tašky je, rovnako ako pri riadítkovej verzii, zváraná, teda vodoodolná. Výrobca uvádza, že je vodotesná, ale vzhľadom na použitie klasického vodeodolného zipsu si viem predstaviť situáciu, keď pri úplne naplnenej taške dôjde k jej vydutiu a zips sa mierne pootvorí. Osobne to nepovažujem za hendikep, nemyslím si, že všetky tašky na bicykli musia byť nutne vodotesné. Pri tejto rade SKS tašiek ponúka riadítková a podsedlová verzia dohromady 22 litrov 100 % vodotesného priestoru, čo je pri správnom rozložení nákladu úplne dostačujúce. Ale to trochu predbieham.

Vrátim sa k zipsu. Hlavný zips má iba jeden jazdec a nemá „garáž“ na jeho ukrytie. Ako komponentový fanatik som na ňom, musím priznať, že márne, opäť hľadal logo výrobcu. Dúfam, že v SKS vedia, čo robia, keď šetria na takom kľúčovom komponente. No, snáď sa mýlim… To ukáže čas.

Objem rámovej tašky je 4 litre, čo je taký štandard. Dôležité je, že jej šírka je podľa výrobcu 55 mm (nameral som 50 mm), takže pri šliapaní nebude nijako prekážať.

 

SKS
Text a foto: Lukáš Soumar, Test pôvodne vyšiel na Bikepacking.cz, článok zdieľame so súhlasom redakcie.

 

Konštrukcia tašky je jednokomorová, bez vnútorných vreciek. Určite však stojí za zmienku priehradka z pevne našitého a navařeného suchého zipsu, ktorá síce tašku nerozdeľuje na dva oddelené priestory, ale zabraňuje jej vydutiu pri úplnom naplnení. Praktická vychytávka.

Upevnenie tašky zabezpečuje štvorica 30 mm širokých popruhov so suchým zipsom a silikónovou úpravou, rovnakou ako pri riadítkovej taške. Tri popruhy cez hornú rámovú trubku sú v pevnej polohe, zatiaľ čo popruh okolo podsedlovej trubky má tri možné polohy. Rovnako ako pri riadítkovej taške sú všetky popruhy vymeniteľné.

Horná časť tašky nie je nijako polstrovaná, čo môže v prípade nesprávneho rozloženia nákladu viesť k nepríjemnému cinkaniu tvrdých predmetov o rám. S trochou šikovnosti sa tomu však dá predísť. Dno a zadná časť tašky sú vyztužené vrstvou navareného Hypalonu, vďaka čomu si taška zachováva tvar aj pri nenaplnenom stave. Výstup na hadicu vodného vaku alebo káble? Ten sa presťahoval do Humpolca… jednoducho tu nie je.

Na oboch stranách tašky sa nachádzajú dvojice vertikálnych reflexných pruhov a logá SKS. V tomto prípade sa na filozofiu „menej je viac“ príliš nehralo. Zatiaľ trochu nuda? Rock and roll prichádza na ľavej strane tašky, kde sa nachádza 18 cm dlhý zips vedúci do úzkej kapsy navrhnutej špeciálne pre pumpu SKS Airflex Explorer. Som si istý, že touto vychytávkou si medzi bikepackingovými parťákmi spravíte veľa priateľov – pumpu takto po ruke len tak niekto nevozí. Alebo si aspoň vyslúžite prezývku „bikepackingový Plha“.

A tým to nekončí. Pod kapsou na pumpu sa nachádza ploché vrecko na sadu náradia. Skvelý spôsob, ako podporiť predaj vlastných produktov a spraviť zo značky „lovebrand“ (SKS ponúka širokú škálu cyklistického náradia). Jediné, čo ma trochu prekvapuje – a môže to byť len moja fóbiou zo straty vecí – je, že kapsa je zhora otvorená bez akéhokoľvek istenia. Na cestu fajn, ale čo v teréne? Možno sa spoliehať na to, že vďaka plochému tvaru vrecka bude náradie natlačené dostatočne pevne na to, aby nevypadlo.

A to je asi všetko k tejto rámovej taške. Ak všetky detaily prijmete ako súčasť jej vlastností, máte pred sebou kúsok, ktorý vám dobrodružstvo rozhodne nepokazí.

Parametre:
Objem: 4 l
Hmotnosť: 185 g
Materiál: Nylon/Hypalon
Nosnosť: max. 5 kg
Rozmery: 43 x 23,5 x 5,5 cm

 

Posledná z trojice: podsedlovka

Posledná z trojice predstavovaných tašiek je podsedlová taška Explorer Exp. SaddlebagZváraná konštrukcia, objem 13 litrov a hmotnosť 500 g… čo už sa dá na podsedlovej taške vymyslieť, však? Tak pozor, pomaly a postupne – budete prekvapení!

Na prvý pohľad bežná podsedlová taška, no už pri prvom kontakte zaujme mimoriadne úzkym profilom v mieste kontaktu so sedlovkou. A keď píšem mimoriadne úzkym, myslím tým len 3 cm!

 

SKS
​​​​​​​Text a foto: Lukáš Soumar, Test pôvodne vyšiel na Bikepacking.cz, článok zdieľame so súhlasom redakcie.

 

Všetci vieme, že keď sa taška poriadne naplní – čo je kľúč k jej dokonalej fixácii pod sedlom – zväčší sa aj v najtenšom mieste. U niektorých podsedlových tašiek to môže znamenať problém pre silnejších jazdcov, takzvaných „žaboidov“, ktorým môže prekážať pri šliapaní. Pri tejto taške by som sa toho naozaj nebál. To by už musel byť poriadny kus chlapa... ten žaboid.

Taška je v najdôležitejších miestach, teda na bokoch a po obvode od dna až po sedlo, vystužená plastovou doskou. V týchto oblastiach je navyše navařená vrstva Hypalonu, ktorá zvyšuje odolnosť a priľnavosť.

Uchytenie cez sedlovú trubku je riešené jedným, 5 cm širokým popruhom s obojstranným suchým zipsom, navareným na nylonový pruh látky. Pre ochranu sedlovky a zvýšenie trenia je podložený širokou pogumovanou chlopňou.

Popruhy cez vzpery sedla sú klasické polypropylénové, bez Hypalonového podloženia. Plastové spony sú pravdepodobne z vlastnej výroby SKS.

V hornej časti, kam slnko nechodí... Pardon! Kam nedosiahne sedlo, je umiestnený odvzdušňovací ventil, rovnaký ako pri riadítkovej taške Barbag. V tom istom mieste začína trojica párov pútok na upevnenie pruženky, ktorá slúži na prepravu ďalšieho vybavenia, ktoré sa do tašky nevmestilo alebo má počas cesty schnúť. V balení sú dve pruženky – oranžová a čierna – takže priestor na drobnú customizáciu tu rozhodne je.

 

SKSSKS
​​​​​​​Text a foto: Lukáš Soumar, Test pôvodne vyšiel na Bikepacking.cz, článok zdieľame so súhlasom redakcie.

 

Rolovanie tašky je, rovnako ako pri modeli Barbag, riešené navařenými Hypalonovými prúžkami – jednoduché, čisté a funkčné riešenie. Uzatváranie je tradične zboku, pomocou popruhov smerujúcich k sedlovej trubke, čo umožňuje dôkladnú kompresiu obsahu a pritiahnutie ťažiska bližšie k stredu bicykla.

V dolnej časti tašky, v mieste uzáveru, sa nachádza široký reflexný pruh s tromi pármi pútok – dvoma vertikálnymi a jedným horizontálnym – pre ideálnu polohu blikačky. Keďže sú tieto pútka umiestnené na spodnej strane tašky, zdá sa, že výrobca počíta s rolovaním odspodu. To nie je nič neobvyklé, pokiaľ sa dodrží pravidlo vodotesnosti (minimálne tri úplné zarolovania), nemal by nastať žiadny problém.

Na bokoch tašky sú páry šikmých reflexných popruhov a logá SKS. Na pravej strane, v mieste suchého zipsu okolo sedlovky, je plastové očko… A na ľavej strane, pri sponách uzatvárania, ďalšie! A čo je vo vnútri? Poctivý popruh na rameno s nacvakávacími karabínami a polstrovaním. To už je celkom luxusná výbava!

To je všetko? Nie, teraz príde to najlepšie.

Súčasťou balenia tašky je… Ste pripravení? Blatník! Plnohodnotný, široký plastový bahnožrút Made in Germany s dĺžkou 48 cm a šírkou 14 cm. Áno, naozaj. Samotná taška síce funguje ako akási ochrana proti blatu, ale vzhľadom na jej úzky profil v mieste sedlovky a možnosť jednoduchého prenášania vďaka ramennému popruhu, dáva tento doplnok úplný zmysel.

 

SKSSKSSKSSKS
​​​​​​​Text a foto: Lukáš Soumar, Test pôvodne vyšiel na Bikepacking.cz, článok zdieľame so súhlasom redakcie.

 

Aha, takže nebudem cez rameno ťahať zasvinenú tašku, ale čistú tašku so „špinavým“ blatníkom? To si múdry… No jasné, som. Blatník je totiž pripevnený z vonkajšej strany dvoma skrutkami s plastovou hlavou, takže ak nie si úplný pedant – a ako bikepacker určite nie si – jednoducho odmontuješ tie dve skrutky, utrieš ruku do kraťasov a vyrazíš s čistou taškou, kam ťa nohy ponesú… až kým sa ti po celodennej štreke nepodlomia.

A tým uzatváram túto kapitolu o SKS Germany. Ešte posledných pár čísiel.

Parametre:
Objem: 13 l
Hmotnosť: 500 g
Materiál: Nylon/Hypalon
Nosnosť: max. 5 kg
Rozmery: 57,5 × 16,5 × 34,5 cm

 

 

Testované produkty:

 


 

Podobné články:

Základná výbava na bikepacking alebo ako sa zbaliť na cesty

Základná výbava na bikepacking alebo ako sa zbaliť na cesty

Bikepacking je pomerne mladá cyklistická disciplína, ktorá vznikla vďaka vynálezu beznosičových brašien. Ľahší a pritom plne nabalený bicykel otvára cyklodobrodruhom nové obzory. Stačí zavesiť brašne na rám a môžete vyraziť. Však najkrajší pohľad na svet je z konského cyklistického sedla. To je dávno známy fakt.

Ako vybrať gravel bike?

Ako vybrať gravel bike?

Vybrať si ten správny gravel bike môže byť na prvý pohľad náročné, pretože ide o univerzálny typ bicykla, ktorý kombinuje prvky cestných a horských bicyklov. Gravel je navrhnutý tak, aby zvládal rôzne typy terénov, od hladkých asfaltových ciest až po drsné lesné chodníky. Preto je dôležité zohľadniť niekoľko kľúčových faktorov, ktoré vám pomôžu vybrať ten spávny gravel.

Kam s mobilom na bicykli? Plusy a mínusy tašiek, púzdier a obalov na telefón

Kam s mobilom na bicykli? Plusy a mínusy tašiek, púzdier a obalov na telefón

V dnešnej dobe je telefón v podstate predĺžením ruky, takže sa ho nechceme vzdávať, ani keď sadáme na bicykel. Napríklad preto, aby sme boli na príjme, mohli sledovať trasu, merať si výkon alebo kde tam niečo odfotiť. Voziť telefón vo vrecku alebo v ruke nie je praktické ani bezpečné, tak kam s ním? Do tašky, púzdra alebo držiaka. Tu sú ich plusy a mínusy.