21. 6. 2023

Schrader, Presta, Dunlop: pre a proti jednotlivých typov ventilov

Schrader, Presta, Dunlop skrátene AV, SV, DV. Na pultoch obchodov bežne nájdete tieto tri typy ventilov. Prečo sa ich naučiť rozlišovať? Napríklad preto, aby ste vedeli aký si kúpiť plášť, alebo akú hlavu pumpy použiť, keď budete dohusťovať kolesá. Nedá sa povedať, že by jeden typ výrazne prevyšoval ostatných. Každý z nich má svoje špecifiká, výhody aj nevýhody. Poďme sa na ne pozrieť.

 

Ventilky

 

Schrader (AV) – autoventil

Z automobilového priemyslu si tento ventil postupne prešliapal cestu aj do cyklo sveta. Hlavnou prednosťou autoventilu je jednoduchá inštalácia duše. Stačí prestrčiť ventil otvorom v ráfiku a nahodiť dušu po obvode kolesa. Výhodou je aj to, že si bicykel bez problémov dofúknete kompresorom na každej benzínke, ktorú nájdete.

Hustenie tohto ventilu je tiež veľmi jednoduché a rýchle. Schrader ventil má rovnaký priemer po celej svojej dĺžke a v hornej časti je závit, na ktorý sa pripevňuje pumpa. Vnútri ventilu nájdeme pružinový kolík, ktorý funguje ako spätný ventil. Po jeho stlačení je možné z duše vyfúknuť vzduch. A na rovnakom princípe funguje aj nafukovanie. Hlava pumpy vyvinie na kolík tlak, čím umožní, aby do duše prúdil vzduch. Po sňatí hlavy pumpy z ventilu sa pružinka v kolíku postará o to, aby ventil neprepúšťal vzduch von.

Medzi nevýhody patrí vyššia hmotnosť a väčšia šírka. Širší ventil totiž potrebuje v ráfiku väčšiu dieru. V oblasti ventilu je potom na ráfiku menej materiálu, čo môže negatívne ovplyvniť jeho celkovú pevnosť. Platí to obzvlášť pri užších cestných ráfikoch, alebo karbónových zapletených kolesách. Aj preto dnes autoventil nájdeme hlavne na lacnejších bicykloch.

 

Presta – galuskový ventil (SV/FV)

Aktuálne najpoužívanejší ventil v cyklistickom odvetví. Má asi o 2 mm menší priemer ako Schrader, takže vyžaduje menšiu dieru v ráfiku. Výhodou je aj váhová úspora (cca 5 g) oproti všetkým ostatným ventilom.

Presta ventil má v hornej časti malú matku, ktorú treba pred hustením odskrutkovať. Len tak bude vzduch prúdiť do duše. Pokiaľ chcete vzduch len upustiť, stačí maticu stlačiť a po dosiahnutí optimálneho tlaku zase zaskrutkovať.

Vnútorný hrot s maticou je pomerne tenký a hlavne začiatočníkom sa stáva, že ho pri nasadzovaní alebo vyberaní pumpy ohnú. Ventil potom netesní, ako má, a je nutná výmena. Ďalšou nevýhodou môže byť aj to, že sa Presta nedá hustiť autokompresorom. Pokiaľ si so sebou na bicykel nevezmete hustilku (alebo FV/AV redukciu), pumpa na benzínke vás nezachráni a budete sa musieť spoliehať na pomoc náhodného cyklistu.

Galuskový SV ventil sa používa aj v bezdušových systémoch. Jadro bezdušových ventilov je možné vyskrutkovať von pomocou priloženého nástroja. Potom stačí vliať tmel ventilom priamo do plášťa, naskrutkovať vnútorný hrot späť a dofúknuť koleso. Ako a prečo prejsť na bezduše sme už v našom magazíne riešili.

 

Dunlop (DV) – klasický cyklo ventil

Dunlop býval najrozšírenejším ventilom v cyklistickom segmente, dnes už sa tak často nepoužíva. Je približne rovnako široký ako Schrader a je možné ich kombinovať.

Výhodou Dunlop ventilu je, že sa dá rýchlo povoliť a vypustiť. Má vymeniteľné jadro, takže pokiaľ prestane tesniť, nemusíte meniť celú dušu, ale len "vnútornosti" ventilu. Nevýhodou je trochu zložitejšia inštalácia. Ventil totiž musíte rozskrutkovať, prestrčiť otvorom v ráfiku a zase zoskrutkovať dohromady. Horšia je aj kontrola tlaku. Tento ventil je totiž jednosmerný a umožňuje prúdenie vzduchu iba smerom dovnútra. Ak chcete vzduch upustiť, musíte vytiahnuť jadro ventilu.

 

AVSV dušeDV

 

Akú pumpu zvoliť?

Väčšina moderných púmp a pumpičiek (obzvlášť tých dielenských) má dvojitú hlavu, aby sa dali použiť na všetky typy ventilov. Ak máte staršiu pumpu alebo kompresor s hlavou len na autoventil a na bicykli Prestu alebo Dunlop, kúpte si FV/AV redukciu na ventil.

Kolesá fúkajte na odporúčané tlaky, ktoré výrobca plášťov uvádza vždy na bočnici. Cesťák na cca 7 barov, trekingové bicykle a gravel na 3-4 bary a horské bicykle na 2-3 bary. Nájsť optimálny tlak aj s ohľadom na hmotnosť jazdca a jazdné vlastnosti je však trochu alchýmie, ktorá chce čas a trochu experimentovania.

 

pumpičkynožné pumpyHuštění kola

 


 

Prečítajte si:

bezduše12 vecimobil