3. 6. 2021

Ako vybrať cyklistické tretry a prečo si ich zaobstarať?

Topánka je kontaktným bodom medzi jazdcom a bicyklom a výrazne ovplyvňuje prenos sily do pedálov. Ak teda chcete zvýšiť efektivitu šliapania, je na čase zaobstarať si cyklistické tretry. Ako vybrať topánky na bicykel, ktoré padnú vám aj vášmu jazdnému štýlu?

 

Prečo si zaobstarať tretry?

Dôvodov je niekoľko. Jeden z nich sme už naťukli v úvode. Špeciálna cyklistická obuv vám zaistí optimálny prenos sily z nôh do pedálov. Má tuhú podrážku, takže vám pri zábere poskytne dostatočnú oporu. Hlavnou výhodou je ale možnosť využiť nášľapné pedále. Do nich sa tretra nacvakne a noha zostane pevne spojená s bicyklom. Zaistí vám to ideálnu pozíciu nohy na pedáli po celú dobu jazdy, možnosť zaberať aj smerom hore a istotu, že vám noha neskĺzne z pedála v zákrute, v prudkom klesaní alebo v daždi.

 

Eva SamkováEva Samková

 

Aký typ cyklistických tretier zvoliť?

Aby topánka plnila svoju funkciu a jazda bola nielen efektívna ale aj komfortná, je dôležité zvoliť tretru, ktorá bude zodpovedať vášmu jazdnému štýlu. Vyberať teda môžete z 3 základných typov tretier na bicykel:

— Cestná tretra

Cestné tretry sú určené na prekonávanie veľkých vzdialeností v pretekárskom tempe. Majú extrémne tuhú podrážku, aby bol prenos sily čo najefektívnejší. Pri drahších modeloch sa dokonca podošva robí z karbónu, ktorý je ľahký a pevný zároveň. Extrémna tuhosť topánky, ale znamená aj extrémny diskomfort pri bežnom chodení. Takže počítajte s tým, že v cestných tretrách toho veľa nenachodíte. Sú to jednoducho topánky robené hlavne na výkon. Tomu je prispôsobené aj zapínanie. Stretnete sa u nich so suchými zipsami, prackami alebo s uťahovacími kolieskami. Tie sú medzi výkonnostnými jazdcami obzvlášť obľúbené. Po prvé perfektne fixujú nohu v topánke a za druhé sa utiahnutie dá ľahko regulovať aj za jazdy.

 

Silniční tretry

 

— MTB tretra

MTB tretry sú topánky na horský alebo krossový bicykel. Majú o niečo mäkšiu podrážku, než tretry cestné, a rozdiel je aj v tom, že je podrážka vybavená hrubšou vzorkou. To preto, aby sa v nich dalo chodiť v teréne. Vzorka má zaistiť dostatočnú priľnavosť v situáciách, keď potrebujete bicykel preniesť cez prekážku, alebo vytlačiť tam, kam to zo sedla už jednoducho nedáte. Ako podošva, tak zvršok MTB tretier zvládnu menej šetrné zaobchádzanie a pomerne dobre odolávajú kameňom, blatu a vode. Upínanie je obdobné ako u cestných tretier.

— Rekreačná tretra

Cykloturistické tretry sú topánky robené pre rekreačných jazdcov. Podošva je ohybnejšia. Spevnená je len v oblasti zámkov (tzv. kufrov), ktoré sa nacvakujú na pedál. Kufre sú oproti cestným alebo MTB tretrám zapustené hlbšie do podrážky. Neprekážajú pri chôdzi, takže v nich zvládnete prehliadku pamiatok aj menšiu pešiu túru. Rekreačné tretry svojim vzhľadom pripomínajú bežnú outdoorovú obuv na šnurovanie a výrobcovia ako Exustar ponúkajú aj špeciálne cyklistické sandále.

— Zimná tretry

Pre jazdcov, ktorí sa ani uprostred zimy nechcú bicykla vzdať, existujú špeciálne zimné tretry so zateplením. Často majú aj vyvýšenú vnútornú výstelku, ktorá pred chladom chráni aj členky. Do miernych zim a na občasné jazdenie v chlade si ale nemusíte kupovať špeciálne topánky. Stači na letné tretry obuť návleky a noha bute v teple.

 

MTB tretrySilniční tretryCyklistické sandályZimní tretry

 

Veľkosť tretier a kompatibilita s pedálmi

Topánka musí na nohe perfektne sedieť. Cestné tretry by mali čo najpresnejšie kopírovať tvar chodidla, pri tých rekreačných si môžete dovoliť voľnejší strih. V každom prípade si dajte pozor na to, aby sa vám pri chôdzi tretra nevyzúvala z päty. Pri jazde by ste prišli o hlavný benefit nášľapov – schopnosť zaberať aj pri pohybe nohy nahor. Myslite aj na to, že nohy pri dlhšej jazde chtiac nechtiac natekajú, preto vyberajte topánku o cca 0,5 cm väčšiu.

Pri jazde tvorí cyklistická tretra s pedálom jeden celok, v obchode sa ale topánka aj pedále kupujú zvlášť. Na každej tretre nájdete otvory na uchytenie tzv. kufrov, zarážok, ktorými sa topánka fixuje k pedálu. Podľa počtu otvorov potom poznáte, či bude topánka pasovať na pedál, ktorý máte.

Kufre na MTB a rekreačné topánky sa väčšinou montujú na dve skrutky. Topánka na obrázku vľavo dole má dva polohovateľné rady matíc pre nájdenie optimálnej pozície nohy na pedáli. U cestných tretier je to zložitejšie. Môžu využívať aj iné systémy, takže na podrážke bývajú otvory na skrutky tri (viď obrázok vpravo dole). Stretnete sa ale aj s univerzálnou cestnou topánkou, ktorá bude mať ako dvojskrutkový, tak trojskrutkový systém uchytenia kufrov. Kompatibilitu topánky s pedálom si vždy vopred overte a pokiaľ si nebudete istí, či si tento pedál bude s touto topánkou rozumieť, spýtajte sa nášho predajcu priamo v obchode alebo nám zavolajte na infolinku Mojekolo.

 

Systém upínání MTB treterSystém upínání silničních treter

 

Kompatibilita sa rieši aj v rámci bicyklov. Pokiaľ máte cestný bike aj MTB bike a nechcete si kupovať dvoje tretry, siahnite radšej po MTB variante. MTB tretry sú univerzálnejšie a v pohode sa s nimi dá jazdiť aj na cestnom bicykli. Naopak v extrémne tuhých cestných tretrách bez vzorky na podrážke sa budete len horko ťažko škrabať s bicyklom do kopca, až vás prudké stúpanie v teréne vyženie zo sedla.

 


 

Rady a tipy pri výbere cyklistických doplnkov:

Ako vybrať prilbu na bicykel? Ako sa obliecť na bicykel na jar a v lete 5 zásadných parametrov pri výbere svetla na bicykel